Teken/kunstzinnige therapie
De kracht van beelden
Ieder mens zit vol innerlijke beelden,
bewust en onbewust. Ze komen zowel van buitenaf
als van binnenuit.
Innerlijke beelden
beïnvloeden ons gedrag. Soms werken ze storend,
dan kunnen we niet meer voelen, denken en/of
handelen
zoals we dat graag zouden willen.
Dat kan alleen als de innerlijke beelden een
juiste plek hebben.
Om die plek te vinden is soms
ondersteuning gewenst.
Vertrouwen
Door middel van
kunstzinnige opdrachten die gebaseerd zijn op
denken, voelen en handelen, leert de cliënt zijn
eigen
vaardigheden ontdekken en ontwikkelt zo
vertrouwen in zichzelf en in zijn omgeving te
(her)vinden.
Respect
Wederzijds vertrouwen is
een basisvoorwaarde om de therapie te laten
slagen.
In de samenwerking tussen
de cliënt
en de therapeut staat
respect centraal.
De privacy is gewaarborgd bij praktijk Helica.
Dit geldt ook voor de privacy van het kind.
Coördinatie
In praktijk Helica wordt
gebruik gemaakt van de samenhang die er is
tussen teken/kunstzinnige therapie en
psychomotorische training.
Tijdens het kunstzinnige deel wordt er met
behulp van spontane beeldtaal aan de hulpvraag gewerkt.
Tekenvaardigheid is hierbij absoluut
niet nodig!
Tijdens het psychomotorische deel, dat onder
andere in de oefenzaal plaatsvindt, ligt het
accent op coördinatie van de
hersenhelften en op
bewegen met plezier.
Waarbij wordt de
cliënt/het kind door de therapeut ondersteund?
- het ontwikkelen van vaardigheden die helpen bij het
zelfstandig hanteren van de hulpvraag.
- het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen
- het tot uitdrukking brengen van hun emoties
- traumatische
ervaringen een plek te geven
- het verwerken van verlies en/of scheiding
De behandelingen
worden o.a. ingezet bij:
- onzekerheid
- pesten en gepest worden
- faalangst
- kwetsbaarheid
in emotionele ontwikkeling
- verminderde
concentratie/het snel afgeleid zijn
- dominant/opvallend gedrag
- terug
getrokken/afhankelijk gedrag
- onrust
- slaapproblemen
- problemen op
sociaal-emotioneel vlak
- vage buikpijn
klachten
- ADD en ADHD
- grensoverschrijdend gedrag
Samenhang
De combinatie van denken,
voelen en handelen wordt aangesproken bij het
aangaan van de hulpvraag.
Dit leidt tot een
beter zelfinzicht, zodat praktische vaardigheden,
uniek voor iedere hulpvraag en voor iedere
persoon,
ontwikkeld kunnen worden.
Bij de individuele therapie
werkt de cliënt alleen met de therapeut.
Bij de behandeling van kinderen wordt er meestal
een start gemaakt met individuele therapie, zodat het kind
eerst weer in zijn/haar basisgevoel
kan
terugkeren.
Mogelijkerwijs is er na de
individuele therapie behoefte aan groepsbegeleiding.
Groepjes bestaan dan
maximaal uit vier kinderen en zijn zodanig
samengesteld dat de kinderen optimaal van
elkaar
kunnen leren (samenwerken). Groepsbegeleiding
is alleen dan mogelijk als er voldoende aanvraag
is op dat moment.
Op welke locaties vindt de begeleiding plaats?
1. Praktijk Helica te Zutphen.
2. Op de school van uw kind (indien de
school van uw kind daarmee akkoord gaat en
daarvoor de faciliteiten kan bieden;
groepsbegeleiding is daar ook
mogelijk bij voldoende deelname).
Let op : (eventuele)
vergoedingen door uw zorgverzekeraar hebben
uitsluitend betrekking op behandelingen die
vallen onder
Psychosociale Therapie (prestatie-code 24504) en
Kunstzinnige therapie/Tekentherapie (prestatie-code 24502).
|